עמדת טעינה לרכב חשמלי מלא והיברידי נטען PHEV

לקסוס היברידית, חשמלית או פלאג-אין – ההבדלים

עולם הרכב וכמות ההנעות החחדשות המשתמשות בחשמל הולכת וגדלה בקצב מסחרר. החשמל מגיע למכונית שלנו במגוון צורות. לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות יחסיים. אז אם הייתם צריכים צריכים לבחור אלו מהן מתאימה עבורכם ומי מהן תספק לכם את הפתרון השלם ביותר – איך תוכלו לבחור ?

איזו הנעה חשמלית היא הטובה ביותר עבורכם ואיך בוחרים?



כולם מדברים על המהפכה החשמלית ויש לכך סיבה מעולה - היא כבר כאן. התהליך המתרחש לנגד עינינו כולל הרבה יותר מפתרון חשמלי אחד.
עד שהעולם ייגמל ממנועי בערה פנימית יש לנו מספר אפשרויות שונות לצמצם את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. מנועים היברידיים, מנועי פלאג אין הייברידי ומנועים חשמליים. לכל אחד יתרונות וחסרונות. בואו נכיר אותם.

הנעות היברידיות וההבדלים בניהן

ההנעה המוכרת ביותר ובעלת הניסיון המוכח ביותר היא ההנעה ההיברידית. נכון להיום היא גם הפופולרית שבהן. נכון לאמצע 2021 אחת מבין כל 5 מכוניות חדשות בישראל היא מכונית היברידית.

במכונית היברידית קיימים שני מנועים, מנוע חשמלי ומנוע בנזין הפועלים במשולב. בחלק גדול מהמקרים המנוע החשמלי הוא זה שמתחיל את הנסיעה הודות למומנט הגבוה שלו ומנוע הבנזין נכנס לפעולה רק בעת הצורך בהתאם למצבים משתנים.
הוספת המנוע החשמלי מאפשרת לכבות את מנוע הבערה הפנימית בעמידה, בשיוט נינוח או בהאטה.

המומנט הגבוה של מנוע חשמלי מסייע בתאוצה המומנט הגבוהה של מנוע הבנזין בסל"ד הגבוהה מאפשר תאוצות ביניים מעולות. הסוללה ההיברידית קטנה וקלה ביחס לסוללה חשמלית רגילה והיא ניטענת באמצעות אנרגיית הבלימה או באמצעות המנוע הרגיל מספקת כוח ליחידה החשמלית.

כיום מקובל לפגוש שני סוגים מערכות היברידיות. המנוע ההיברידי המוכר משלל דגמי לקסוס שניקרא FULL HYBRID וסוג נוסף של מערכת המספקת יכולות מצומצמות בהרבה ומערכת זו נקראת MHEV (Mild-Hybrid Electric Vehicle) והיא תספיק לעמידה קצרה או כיבוי רגעי של מנוע הבנזין.
לקסוס היא חברת היוקרה המובילה בתחום Hybrid באירופה. ב-2021 93% ממכוניות המותג שנמכרו באירופה היו היברידיות. הסיבה נובעת מהניסיון ארוך השנים של המותג בתחום החשמל ומיעילותה של מערכת ה-Self-charging Hybrid המאפשרת אחזור יעיל במיוחד של חשמל (Regeneration \ Recuperation).
נושא אחזור האנרגיה הוא עניין קריטי. ככל שהמכונית מצליחה לייצר יותר חשמל מאנרגיית הבלימה כך היא תציע טווח נסיעה ארוך יותר כשמנוע הבנזין כבוי. במבדקים שבוצעו בנסיעות מגוונות באנגליה, לקסוס מדדה את זמן השימוש במנוע החשמלי והגיע לנתון שנע בין 43% ל-52% נסיעה באמצעות חשמל. כל זאת בזכות מערכת ה-Self-charging Hybrid המשובחת של רכבי המותג.
היתרון הגדול ברכב היברידי הוא איכות נסיעה חלקה ושקטה , חיסכון בדלק וזיהום אויר וזאת ללר כל תלות בטעינה חיצונית ובטווחים של 800- 1000 ק"מ בין תדלוק לתדלוק.
החיסרון הוא שהרכב עדיין צורך דלק.
רכב היברידי מתאים לאלו שאינם רוצים להתפשר על טווח או שאינם מעוניינים להיות תלויים בעמדות טעינה על כל המשתמע כולל התקנת עמדה בחניה יעודית בבית.
במחיר של רכב רגיל ניתן כיום להנות מרכב היברידי חסכוני, ושאינו מוגבל בטווח ואינו דורש התאמות כלל.

רכבים חשמליים – העתיד כבר כאן?

בצד השני של הסקאלה ניצבים רכבים מונעים בחשמל. רכבים אלו לא צורכים דלק כלל ומסייעים לצמצם בצורה הטובה ביותר את פליטות המזהמים.
הטווחים של המכוניות החשמליות משתפרים. כיום נמכרו מכוניות שיכולות להגיע בפועל לטווחים של למעלה מ- 300-400 ק"מ והנסיעה בהן שקטה ונקייה כאשר ניתן להנות מביצועי מנוע נאים במיוחד בהאצות בתחיל הנסיעה או בהאצות ביניים במהירויות נמוכות יחסית.
מכוניות חשמליות בזבזניות יותר במהירויות גבוהות ולכן דווקא בנסיעות ארוכות ומהירות הטווח שלהן מתקצר. המכונית החשמלית תלויה בעיקרה בשדרוג התשתית הלאומית בתחום הטעינה האולטרה-מהירה.
יותר ויותר מכוניות חשמליות עולות על הכביש . אך ברור שהן מתאימות לאלו שאינם נדרשים לנסיעות ארוכות ולטווחי ק"מ רבים. מי שאמור לנסוע הרבה יאלץ לעצור לטעינות במהלך היום וכאן ניצב עקב האכילס של החשמליות. טעינה מ-10% או אפילו מ-30% ועד 80% (תלוי בגודל הסוללה) בעמדת טעינה מיוחדת – שהינה עמדה מהירה אורכת בד"כ כחצי שעה. טעינה בעמדה רגילה לקוחת מספר שעות ובד"כ תתבצע בעמדת הטעינה הביתית. יש לקחת בחשבון עד כמה תשתית הטעינה בתוואי הנסיעה שלכם מפותחת ועד כמה עליכם לחלוק את עמדות הטעינה עם אחרים.
לקסוס מציעה כיום רכב חשמלי מלא (לקסוס UX 300e) ובעתיד הקרוב התכנית היא להשיק במקביל לדגמי ההייבריד עוד רכבים חשמליים פורצי דרך. היתרון המובנה של לקסוס הוא ניסיונה הרב של חברת היוקרה בפיתוח פתרונות אחזור אנרגיה וטכנולוגיות סוללה מתקדמות. פתרונות אלו יאפשרו ניצול יעיל יותר של החשמל ויאפשרו טווח עדיף באמצעות סוללות קטנות יחסית.
לפיכך, רכב חשמלי מתאים לאנשים שאינם נוסעים על בסיס קבוע טווחים משמעותיים ויכולים להרשות לעצמם התקנה של עמדת טעינה ביתית בחניה ייעודית המחיר בד"כ אינו נמוך אך מנגד תקבלו 0 פליטות של זיהום אוויר מהרכב וחווית נסיעה ייחודית.

רכבי פלאג-אין היברידיים

רכבי פלאג אין היבריד (PHEV – Plug-in Electric Vehicle) מעניקים פתרון המאפשר להנות משני העולמות של הרכבים היברידיים ושל רכבים חשמליים מלאים וזאת בדרך מאוד פרקטית.

החברה המודרנית הופכת לחברה עירונית. למעלה ממחצית העולם כבר חיה בערים (80% במדינות מפותחות). לאור זאת הנסועה הממוצעת של אדם באירופה (ופחות או יותר גם בישראל) אינה עוברת את ה-20-50 ק"מ ביום.
בסביבה עירונית נגרמים רוב הנזקים הבריאותיים הנובעים מאיכות אוויר נמוכה ושם גם עיקר פליטות המזהמים. מכוניות עם מנועי בערה פנימית פחות יעילות במקומות האלו. העמידה בפקקי תנועה ונסיעות של 'עצור-וסע' מובילות לצריכת דלק ופליטות מזהמים גבוהות ביחס לנסיעה בין עירונית. בחלק ממרכזי הערים הגדולות במדינות אירופאיות רבות קונסים או מונעים כל כניסה של רכבים שאינם חשמליים.
דגמי הפלאג אין מציגים פתרון זמין ובאותו זמן גם יעיל. רכבי פלאג-אין מציעים ברוב המקרים שני מנועים נפרדים. מנוע חשמלי ומנוע בנזין, לצידם יש סוללה גדולה יחסית.
הסוללה הגדולה ביחס לרכב היברידי מאפשרת טווח נסיעה חשמלי שנע בין 40 ל-70 ק"מ. היעילות של המנוע החשמלי בתוך העיר גבוהה בזכות 'אחזור האנרגיה' והמהירות הנמוכה.
טווחים אלו יכולים להתאים לנהגים שחלק ניכר מהנסיעות שלהם הינו באזורים אורבניים ובטווחים של 50 -60 ק"מ ליום ובמידה ובמהלך השבוע או סוף השבוע נדרשת נסיעה ארוכה יותר מעבר לטווח החשמלי, נכנס גם מנוע הבנזין לפעולה מאפשר לרכב להתנהג כרכב רגיל בכל נסיעה בין עירונית. . רכבי פלאג אין אינם נדרשים לטעינה ארוכה וכאמור הטווח המשולב יכול לעבור אף 1,000 ק"מ בין עם כל טעינה ותדלוק.
חשוב לציין, לא כל רכבי הפלאג-אין זהים ביכולותיהם.
ברוב רכבי ה-PHEV מנוע הבערה הפנימית עובד בנפרד מהמנוע החשמלי. ברגע שהכוח הסוללה נגמר הרכב מתמודד עם המשקל כולו באמצעות מנוע בנזין בלבד. במצבים אלו הרכב פחות חסכוני ומזהם יותר – לא רק ביחס לרכב היברידי אלא גם ביחס לרכב רגיל.
השקת הדור השני של לקסוס NX בישראל תביא לשוק היוקרה זן חדש של רכב פלאג אין הייבריד. ה-NX מציע הנעה שהיא בבסיסה אותה מערכת היברידית Self-charging hybrid מתקדמת של לקסוס. לא מדובר על מנוע חשמלי ומנוע בנזין הפועלים בנפרד אלא ביחידת הנעה היברידית מתקדמת לצד סוללה גדולה יותר. השילוב מאפשר ללקסוס NX להציע צריכת דלק עדיפה משמעותית ביחס לרכבי פלאג-אין לאחר שהסוללה החשמלית מתרוקנת (למעלה מ-20% יותר חסכוני במצב זה).
לקסוס NX תוכנן מלכתחילה כרכב פלאג-אין ולכן הוא פותר את אחת הבעיות האקוטיות של רכבים מסוג זה. בעוד שבמרבית רכבי הפלאג-אין הסוללה הגדולה פולשת לתא המטען וגוזלת מרחב, הסוללה ב-SUV החדש נבלעת בתוך חלל ייעודי בשלדה ואינה פוגעת בשטח ההטענה, שנותר זהה בכל גרסאותיו של ה-NX.
לבסוף, טווח הנסיעה החשמלי של ה-NX בגרסת הפלאג אין יוצא דופן בקטגוריה ובכלל. טווח הנסיעה החשמלי יגיע ל -70 ק"מ ובגמר הסוללה הופך ה NX לרכב היברידי מלא .
רכב פלאג אין מתאים בדרך כלל למי שנוסע הרבה בסביבה עירונית אך פה ושם יוצא לנסיעות ארוכות מחוץ לעיר. כך, ניתן לנסוע ימים ארוכים בלי להניע את מנוע הבעירה הפנימית ולנסוע באופן חסר מגבלות או עיכובים מחוץ לעיר.

לסיכום, לקסוס היברידית, חשמלית או רכב היברידי נטען?

העתיד כבר כאן והפתרונות הטכנולוגיים שבאים איתו הופכים יותר מתקדמים ויותר מרתקים. אם חסכון בדלק ובעיקר בזיהום אוויר חשוב לכם אפשרויות ההנעה שעומדות בפניכם מגוונות ועליכם רק לבחור את זו המתאימה למאפייני הנסיעה הייחודית שלכם , מקום החניה שלכם וכמובן גם התקציב שלכם שכן קיים פער בין כל אחת ואחת מההנעות הנ"ל כאשר ההיברידיות הינן הנגישות ביותר והחשמליות ופלאגן הינן יקרות יותר.
לקסוס הינו מותג היוקרה היחידי שציע ללקוחותיו את שלוש ההנעות המתקדמות הנ"ל לבחירה.
בלקסוס NX תוכלו לבחור בין שתי יחידות הנעה. NX בגרסה ההיברידית המתקדמת בעלת צריכת דלק מעולה וזיהום מינימלי, או בגרסת הפלאג אין שהיא למעשה אותה מכונית בדיוק עם סוללה גדולה יותר וטווח חשמלי יוצא מהכלל. ובמקביל המעוניינים ברכב חשמלי יוכלו לבחור ברכב החשמלי האורבני של לקסוס ה UX300e.