אומנים פורצי דרך

טכניקת אדו קיריקו

ישנן אומנויות כה מעודנות וייחודיות עד כי לא זו בלבד שהן שורדות במשך מאות שנים אלא אף זוכות לעדנה.

חריטה על זכוכית בטכניקת אדו קיריקו המורכבת היא דוגמה מצוינת לכך. אומני הקיריקו עדיין עובדים בשיטה בת 200 שנה והם גאים להמשיך מסורת עשירה ויקרת ערך זו. עם זאת, הם עדיין אומנים מודרניים המקפידים שלא להגביל את עבודתם ולתארה כמסורתית בלבד.

"מסורת היא מילה גדולה, הטעונה במשמעויות רבות", מסביר אומן האדו קיריקו, דור שלישי במשפחה, יושירו קובאיאשי. "זה לא משהו שנכפה על מישהו או משהו שאנשים נושאים על גבם, [אלא] משהו שאני חושב שנולד מתוך פעילות אנושית יומיומית ונוצר באופן אורגני מחזרה על מנהג זה...משהו שמחבר הכול".

חזרה מדויקת חיונית לאומנות האדו קיריקו, ונדרשות שנים רבות של תרגול והכשרה כדי להפוך לאומן מיומן המתמחה בשיטה זו. קובאיאשי, כמו רבים מעמיתיו, התחיל את הכשרתו בגיל 13 כאשר הצטרף לאביו בסדנה שלו.

"[אז] היית הולך כמו צל אחר אומנים מנוסים ולומד מצפייה בהם...היית מתאמן 10 שעות ביום", הוא אומר. "זו הייתה באמת עבודה מפרכת".

הוא עבד קשה לפתח את מיומנויותיו ומודה שהוא לא הרגיש כמו מקצוען אמיתי עד אשר זכה להכרה על ידי עמיתיו כאשר הוענק לו פרס מיוחד בגיל 33. זהו תהליך התמחות תובעני מכל בחינה, אבל לאומנות ייצור זכוכית זו, שמוצאה באזור טוקיו בסוף תקופה האדו, חיוניות שנים רבות של הכשרה. זוהי אומנות מדויקת במיוחד הדורשת דרגה של פרפקציוניזם בדומה לתשומת הלב לפרטי פרטים המאפיינת את התרבות היפנית.

"היפנים שמים לב לדקויות קטנות", אומר קובאיאשי. "באמת אכפת להם מכל פרט ופרט...זה כמעט בלתי מודע. זה הופך לדרך חיים מבלי ששמים לב לכך".

יושירי קובאיאשי, אומן אדו קיריקו

עבור קובאיאשי, מורכבות עבודתו חיונית כדי להבטיח מוצר סופי באיכות גבוהה, והיא גם תורמת לתחושה עמוקה של הגשמה עצמית והנאה שהוא שואב מאומנותו.

"אני בטוח שהתפיסה הזו משפיעה במיוחד על עבודת אומן", הוא אומר. "יש חשיבות רבה למורכבות הקטנה ביותר. לכן הם מקפידים על כל פרט ופרט. מדובר בשביעות רצון אישית שהאומן שואב מעבודתו".

למרות אהבתו והנאתו הרבה מהעבודה כאומן אדו קיריקו במשך השנים, קובאיאשי לא לחץ על בנו ללכת בדרכו אלא עודד אותו לבחון אפשרויות קריירה נוספות.

אבל המורשת והמסורת המשפחתית היו חזקות מהם, ובנו יוהי הצטרף לעסק המשפחתי, והביא עימו גישה עכשווית אך גם המשיך באומנות שזכתה להערכה ושוכללה לכדי שלמות במשך דורות קודמים.

"נפלא להתפרנס ממשהו שאתה נהנה ממנו", אומר קובאיאשי. "אני שמח שבחרתי בעבודה הזו".

אומנות מדורי דורות

יצרני זכוכית בשיטת אדו קיריקו יצרו פאנל מרהיב בתוך הלקסוס LS המקדם את פני הנוסעים ומעניק אווירה שהיא עדינה ומכבדת, ועם זאת מרשימה ועוצרת נשימה.