1. Electrified
  2. hybrid-plug-in-or-electric-car
לבחור את הלקסוס המתאימה ביותר

היברידי, חשמלי או פלאג-אין?

עולם הרכב משתנה, וההנעות החשמליות צוברות תאוצה בקצב מסחרר. לקסוס גאה להוביל את המהפכה החשמלית כבר למעלה משני עשורים, ולהציע מבחר סוגי הנעה חשמלית לרכבי היוקרה שלנו. לכל הנעה יש יתרונות וחסרונות יחסיים, וכל אחת מהן מספקת פתרון לסוג אחר של נהגים. אז איך בוחרים את הלקסוס המתאימה ביותר?

כיצד לבחור את ההנעה החשמלית
הטובה ביותר עבורכם?

כולם מדברים על המהפכה החשמלית, ויש לכך סיבה מעולה - היא כבר מזמן כאן. המהפך המתרחש לנגד עינינו כולל הרבה יותר מפתרון חשמלי אחד. יש לנו מספר אפשרויות שונות לצמצם את צריכת הדלק ופליטת המזהמים, עד לרגע בו מנועי בעירה פנימית יעלמו כליל מן הכבישים. מנועים היברידיים, מנועי פלאג-אין או הנעה חשמלית טהורה - לכל אחד יתרונות וחסרונות. בואו נכיר אותם.

הנעה היברידית בטעינה עצמית

ההנעה המוכרת ביותר ובעלת הניסיון המוכח ביותר היא ההנעה ההיברידית. במכונית היברידית קיימים שני מנועים, מנוע חשמלי ומנוע בנזין הפועלים יחדיו. בחלק גדול מהמקרים המנוע החשמלי הוא זה שמתחיל את הנסיעה, הודות למומנט הגבוה שלו, ומנוע הבנזין נכנס לפעולה רק בעת הצורך בהתאם למצבים משתנים. הוספת המנוע החשמלי מאפשרת לכבות את מנוע הבערה הפנימית בעמידה, בשיוט נינוח או בהאטה.

המומנט הגבוה של מנוע חשמלי מסייע בהאצה ראשונית ובמהירויות נמוכות, והכוח של מנוע הבנזין מאפשר ביצועים מעולים בסל"ד גבוה. הסוללה ההיברידית קטנה וקלה ביחס לסוללה חשמלית רגילה, והיא נטענת באמצעות האנרגיה הקינטית הנוצרת בזמן בלימה או שיוט.

כיום מקובל לפגוש שני סוגים מערכות היברידיות: המנוע ההיברידי, המוכר משלל דגמי לקסוס וידוע בשמו "FULL HYBRID". הסוג השני נקרא MHEV (Mild-Hybrid Electric Vehicle), ומתאר מערכת המספקת יכולות מצומצמות בהרבה מהנעה היברידית מלאה. מערכת MHEV תספיק לשיוט קצר או לכיבוי רגעי של מנוע הבנזין.
לקסוס היא חברת היוקרה המובילה בתחום Hybrid בישראל ובאירופה. בשנת 2021, 93% ממכוניות המותג שנמכרו באירופה היו היברידיות. התוצאה נובעת מניסיון ארוך השנים של המותג בתחום ההנעה החשמלית, ומיעילותה המופלאה של המערכת Self-charging Hybrid המאפשרת אחזור אפקטיבי במיוחד של אנרגיה חשמלית (Regeneration \ Recuperation).

נושא אחזור האנרגיה הוא עניין קריטי. ככל שהמכונית מצליחה לייצר יותר חשמל מאנרגיית הבלימה, כך היא תציע טווח נסיעה ארוך יותר כשמנוע הבנזין כבוי וחסכון אנרגטי משמעותי יותר. במבדקים שבוצעו בנסיעות מגוונות באנגליה, לקסוס מדדה את זמן השימוש במנוע החשמלי. התוצאה? מכוניות לקסוס ביצעו בין 43% ל-52% מזמן הנסיעה באמצעות חשמל בלבד. כל זאת בזכות מערכת ה-Self-charging Hybrid המשובחת והמתקדמת המניעה את רכבי המותג.

היתרונות הגדולים של רכבים היברידיים מציעים חוויה כמעט מושלמת - איכות נסיעה חלקה ושקטה, חיסכון משמעותי בדלק, הפחתת זיהום אוויר. כל זאת ללא תלות בטעינה חיצונית. החיסרון היחידי? הרכב עדיין צורך דלק.

רכב היברידי מתאים לאלו שלא רוצים להתפשר על טווח, או שאינם מעוניינים להיות תלויים בעמדות טעינה. הפתרון של הרכב ההיברידי החסכוני, שאינו מוגבל בטווח ואינו דורש התאמות כלל, מושלם עבור אלו שעדיין לא מוכנים לבצע את המעבר להנעה חשמלית.

הנעה היברידית פלאג-אין

רכבי פלאג אין הייבריד (PHEV – Plug-in Electric Vehicle) מעניקים פתרון המאפשר להנות משני העולמות של הרכבים היברידיים ושל רכבים חשמליים מלאים, בדרך מאוד פרקטית.

החברה המודרנית הופכת לחברה עירונית. למעלה ממחצית העולם כבר חיה בערים (80% במדינות מפותחות). לאור זאת הנסועה הממוצעת של אדם באירופה (ופחות או יותר גם בישראל) אינה עוברת את ה-20-50 ק"מ ביום.

בסביבה עירונית נגרמים רוב הנזקים הבריאותיים הנובעים מאיכות אוויר נמוכה, ובעיר מתבצעות רוב פליטות המזהמים. מכוניות עם מנועי בערה פנימית פחות יעילות במקומות האלו. העמידה בפקקי תנועה ונסיעות של 'עצור-וסע' מובילות לצריכת דלק גבוהה ולהגברה של פליטות מזהמים ביחס לנסיעה בין עירונית. במדינות אירופאיות רבות, כבר קונסים או מונעים כל כניסה של רכבים שאינם חשמליים למרכזי הערים הגדולות.

דגמי הפלאג-אין מציגים פתרון זמין ויעיל בו זמנית. רכבי פלאג-אין מציעים ברוב המקרים שני מנועים נפרדים. מנוע חשמלי עם סוללה גדולה יחסית למד מנוע בנזין. הסוללה הגדולה ביחס לרכב היברידי מאפשרת טווח נסיעה חשמלי שנע בין 40 ל-70 ק"מ על חשמל בלבד. היעילות של המנוע החשמלי בתוך העיר גבוהה בזכות 'אחזור האנרגיה', ובעקבות האפקטיביות של הנעה חשמלית במהירות נמוכה.

טווחים אלו יכולים להתאים במיוחד לנהגים שחלק ניכר מהנסיעות שלהם מתרחש באזורים אורבניים ובטווחים של 50 -60 ק"מ ליום. במידה ובמהלך השבוע או הסופ"ש נדרשת נסיעה ארוכה יותר, העולה על הטווח החשמלי, נכנס מנוע הבנזין לפעולה מאפשר לרכב להתנהג כרכב רגיל בכל נסיעה בין עירונית. רכבי פלאג אין אינם נדרשים לטעינה ארוכה, ובזכות הטווח המשולב הם מסוגלים לעבור אפילו 1,000 ק"מ בין כל עצירה בתחנת דלק.
חשוב לציין, לא כל רכבי הפלאג-אין זהים ביכולותיהם. ברוב רכבי ה-PHEV מנוע הבעירה הפנימית עובד בנפרד מהמנוע החשמלי. ברגע שהכוח הסוללה נגמר, הרכב מתמודד עם המשקל כולו באמצעות מנוע בנזין בלבד. במצבים אלו הרכב פחות חסכוני ומזהם יותר – לא רק ביחס לרכב היברידי אלא גם ביחס לרכב רגיל, בגלל המשקל הנוסף של הסוללה.

לקסוס NX הציג לשוק היוקרה בישראל זן חדש של רכב פלאג אין הייבריד. ה-NX מציע הנעה שהיא בבסיסה אותה מערכת היברידית Self-charging hybrid מתקדמת של לקסוס. לא מדובר על מנוע חשמלי ומנוע בנזין הפועלים בנפרד אלא ביחידת הנעה היברידית מתקדמת לצד סוללה גדולה יותר. השילוב מאפשר ללקסוס NX להציע צריכת דלק עדיפה משמעותית ביחס לרכבי פלאג-אין לאחר שהסוללה החשמלית מתרוקנת (למעלה מ-20% יותר חסכוני במצב זה).

לקסוס NX תוכנן מלכתחילה כרכב פלאג-אין ולכן הוא פותר את אחת הבעיות האקוטיות של רכבים מסוג זה. בעוד שבמרבית רכבי הפלאג-אין הסוללה הגדולה פולשת לתא המטען וגוזלת מרחב, הסוללה ב-SUV החדש נבלעת בתוך חלל ייעודי בשלדה ואינה פוגעת בשטח ההטענה, שנותר זהה בכל גרסאותיו של ה-NX.

לבסוף, טווח הנסיעה החשמלי של ה-NX בגרסת הפלאג אין יוצא דופן בקטגוריה ובכלל. טווח הנסיעה החשמלי מגיע ל-70 ק"מ, ובגמר הסוללה הופך ה-NX לרכב היברידי מלא. וכמו ה-NX, כך גם שאר רכבי הפלאג-אין של לקסוס נהנים מהנעת פלאג-אין חכמה ואפקטיבית הרבה יותר.

רכב פלאג- אין מתאים בדרך כלל למי שנוסע הרבה בסביבה עירונית, אך פה ושם יוצא לנסיעות ארוכות מחוץ לעיר. כך ניתן לנסוע ימים ארוכים מבלי להניע את מנוע הבעירה הפנימית כלל, ולנסוע באופן חסר מגבלות מחוץ לעיר.

הנעה חשמלית - העתיד כבר כאן

בצד הנקי והחסכוני ביותר של הסקאלה, ניצבים הרכבים החשמלים רכבים אלו לא צורכים דלק כלל ומסייעים לצמצם בצורה הטובה ביותר את פליטות המזהמים.

הטווחים של המכוניות החשמליות משתפר ללא הרף. כיום המכוניות החשמליות השתלטו על עולם הרכב, ומציגות ביצועים שלא מביישים רכבי מנוע בעירה פנימית. עם התקדמות הטכנולוגיה, מגבלות הטווח נעלמות לאיטן, והרכבים החשמלים הופכים ליותר ויותר נוחים.

אמנם יותר ויותר מכוניות חשמליות עולות על הכביש, אך הן עדיין פחות מתאימות לאלו שנדרשים לעשות נסיעות ארוכות בטווחים ארוכים. מי שאמור לנסוע הרבה יאלץ לעצור לטעינות במהלך היום, וכאן ניצב עקב האכילס של החשמליות. טעינה מ-10% או אפילו מ-30% ועד 80% (תלוי בגודל הסוללה ובקיבולת הטעינה) בעמדת טעינה מהירה אורכת בד"כ כחצי שעה. טעינה בעמדה רגילה לקוחת מספר שעות ובד"כ תתבצע בעמדת הטעינה הביתית. לפני רכישת רכב חשמלי, יש לקחת בחשבון את תשתית הטעינה באיזורכם, ואת האפשרות להקים עמדת טעינה ביתית.

לקסוס מציעה כיום 2 רכבים חשמליים טהורים - RZ ו-UX 300e, לצד דגמי קונספט עתידניים שמתווים את החזון החשמלי של לקסוס לעתיד. היתרון המובנה של לקסוס הוא ניסיונה הרב בפיתוח פתרונות אחזור אנרגיה וטכנולוגיות סוללה מתקדמות. פתרונות אלו מאפשרים ניצול יעיל יותר של האנרגיה החשמלית ומספקים טווח עדיף יותר באמצעות סוללות קטנות יחסית.

ובכן, הרכב החשמלי מתאים לאנשים שבדרך כלל אינם נוסעים לטווחים ארוכים על בסיס קבוע, ויכולים להרשות לעצמם התקנה של עמדת טעינה ביתית. אמנם המחיר לא נמוך בהשוואה לרכבים קונבצינלים, אך מנגד תוכלו להנות מ-0 פליטות זיהום, חסכון משמעותי של הוצאות נסיעה וטיפול, וחווית נסיעה ייחודית ושקטה.

לקסוס היברידית, חשמלית או פלאג-אין?

העתיד כבר כאן, והפתרונות הטכנולוגיים שבאים איתו הופכים יותר מתקדמים ויותר מרתקים. אם חסכון בדלק ובזיהום אוויר חשוב לכם, אפשרויות ההנעה שעומדות בפניכם מגוונות ועליכם רק לבחור את זו המתאימה למאפייני הנסיעה הייחודית שלכם ולמקום החניה שלכם.

לקסוס הינו מותג היוקרה היחידי שציע ללקוחותיו את שלוש ההנעות המתקדמות הנ"ל לבחירה.

בלקסוס NX לדוגמה, תוכלו לבחור בין שתי יחידות הנעה. ה-NX בגרסה ההיברידית המתקדמת מציעה צריכת דלק מעולה וזיהום מינימלי, ובגרסת הפלאג-אין מציגה את אותה המכונית בדיוק עם סוללה גדולה יותר וטווח חשמלי יוצא מן הכלל. המעוניינים ברכב חשמלי יוכלו לבחור ברכב החשמלי האורבני של לקסוס UX300e, או ב-RZ הספורטיבי והאטרקטיבי. למעשה, כמעט כל דגמי היוקרה של לקסוס נהנים מהנעה חשמלית כזו או אחרת. לכם נותר רק לבחור.
השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף על דגמי היוקרה של לקסוס:

*One Motion Grip design not final. Introduction foreseen as from 2025.